بهترین نهال آلبالو برای کاشت در مناطق مختلف کشور

درخت آلبالو

درختان آلبالو یکی دیگر از درختان مثمر هستند که در اوایل فصل بهارشاخه های خود را با زیباترین و خوشرنگ ترین شکوفه ها تزئین کرده و در اواخر بهار آنها را تبدیل به میوه های قرمز رنگ خوش طعم و آبدار می کنند .
نهال آلبالو مانند همه درختان دارای ارقام بسیار مختلفی است که هر کدام از این ارقام دارای ویژگی های خاص به خود بوده و مناسب کاشت در یک منطقه و اقلیم هستند .در زمان کاشت نهال بهتر است که نهال آلبالوی برای خرید انتخاب کنیم که با اقلیم و خاک منطقه مورد نظر جهت کاشت سازگاری داشته باشد در غیر این صورت هرچقدر هم ما یک پرورش دهنده ماهر باشیم و تمامی فاکتور های رشد را به صورت استاندارد رعایت کنیم نهال ما به خوبی رشد نکرده و عملکرد بالای برای ما نخواهد داشت.
به همین دلیل شناخت بهترین ارقام نهال آلبالو و ویژگی های آن به ما دید کافی جهت انتخاب نهالی متناسب با آب و هوا و خاک منطقه می دهد و البته امتیاز های دیگری از جمله دانستن رقم نهال جهت تخمین بازار فروش ،خصوصیات کلی و مقدار نیاز آن به آب ،نور خورشید و مواد معدنی و دیگر موارد برای ما به همراه دارد. پس متوجه شدیم که شناخت کافی از بهترین ارقام نهال آلبالو وویژگی های آنها برای ما چقدر سودمند و با ارزش است،در این مقاله سعی شده که شما را با سازگار ترین و با کیفیت ترین ارقام نهال آلبالو که می توان در مناطق مختلف ایران کاشت ، آشنا کنیم امید است که با دانستن این مطالب بتوانید بهترین نهال را خریداری کرده و یک پرورش موفق و پر سود داشته باشید. نهال آلبالو در شهر های ارومیه و زنجان و تهران و اصفهان بیشترین کاشت را از لحاظ تعداد داراست.


معرفی بهترین رقم های نهال آلبالو


نهال آلبالو مورلو 


یکی از ارقام نهال آلبالو وارداتی که از کشور فرانسه به ایران وارد شده و به دلیل کیفیت و سازگاری بالایش با شرایط اقلیمی ایران در اینجا ماندگار شده نهال آلبالو رقم مورلو است .
این رقم از آلبالو دارای میوه های درشت و قرمز رنگ است که در دسته های 4 تا 8 تایی رشد می کنند و دارای طعمی شیرین و آبدار است.
بهترین منطقه جهت کاشت نهال آلبالو مورلو می تواند مناطق سرد و کوهستانی باشد زیرا این رقم از نهال به خوبی می تواند سرمای شدید را تحمل کرده وباردهی خوبی داشته باشد. به یاد داشته باشید که کاشت نهال آلبالو مورلو در مناطق گرمسیر به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا این نهال توان تحمل گرما و تنش های آبی را نداشته به همین جهت در این مناطق خشک و پژمرده می شود. 
نهال آلبالو مورلو در سال دوم کاشت باردهی خود را آغاز کرده و در سال پنجم به باردهی اقتصادی میرسد،این باردهی تا 35 سال ادامه داشته و در اوج خود قابلیت محصول دهی 30 تن در واحد هکتار را دارد.

بهرتین و مناسب ترین نهال آلبالو ایرانی و خارجی برای کاشت


نهال آلبالو گوشوارده ای 


یکی دیگر از بهترین ارقام نهال آلبالو که از کشورهای دیگر به ایران آمده و به دلیل کیفیت و باردهی بالای که دارد یکی از محبوبترین ارقام در بین کشاورزان و پرورشدهندگان شده نهال آلبالو گوشواره ای است .
این رقم از آلبالو از کشور آمریکا وارد شده و با داشتن باردهی و عملکرد فوق العاده اش توانسته زمین های زیادی را در ایران زیر کشت خود ببرد .
توجه داشته باشید که نهال آلبالو گوشواره ای دارای مقاومت پایینی در برابر آفات و بیماری است و به همین جهت باید در زمان کاشت این نهال به فاکتور های سم پاشی و کودهی توجه بیشتری داشته باشیم .
نهال آلبالو گوشواره ای مانند بیشتر ارقام البالو در اولین ماه بهار شروع به گلدهی کرده و دراواخر خرداد و اوایل تیرماه محصولش قابل برداشت است.سال دوم کاشت نهال شما می توانید اولین نوبرانه این رقم را بینید و در سال ششم  از باردهی اقتصادی این نهال لذت ببرید ،نهال آلبالو گوشواره ای دارای عمر اقتصادی و باردهی خوبی است این رقم با پایه اصلاح شده بین 30 تا 40 سال محصول دهی با کیفیت دارد .میزان برداشت محصول از این رقم آلبالو در اوج رشد بین 40 تا 45 تن در واحد هکتار متغیر است.
بهترین مناطق برای کاشت نهال آلبالو گوشواره ای مناطقی با آب و هوای معتدل و کوهستانی است ،این رقم توان تحمل سرمای بسیار شدید را نداشته و بهتر است در مناطقی که دارای زمستان های با سرمای شدید هستند کاشت نشود.


نهال آلبالو گیسی 


یکی دیگر از ارقام نهال میهمان که از کشور مجارستان به ایران آمده و به دلیل کیفیت و سازگاری زیادش طرفداران زیادی بین پرورش دهندگان پیدا کرده است نهال آلبالو گیسی است.
این رقم از نهال آلبالودارای پایه اصلاح شده است و این به معنی رفع عیوب و بالا بردن کیفیت و مقاومت آن است به همین جهت این رقم به دلیل دارا بودن  ویژگی های منحصر به فردش به عنوان یک رقم تجاری با سوددهی بالا شناخته می شود .
از ویژگی های نهال آلبالو گیسی می توان به باردهی بالا آن اشاره نمود ،میزان باردهی نهال آلبالو گیسی در اوج رشد بین 35 تا 40 تن است . نهال آلبالو گیسی از سال دوم باردهی خود را آغاز کرده و در سال ششم به باردهی اقتصادی می رسد این باردهی تا 35 سال ادامه دارد .
از دیگر ویژگی های نهال آلبالو گیسی می توان به مقاومت بالای آن به بیماری ها وآفات اشاره نمود همچنین این رقم از نهال آلبالو دیرگل بوده و به همین دلیل مناسب کاشت در مناطقی با بهار های سرد است .بهترین اقلیم های آب و هوای برای کاشت نهال آلبالو گیسی را می توان مناطق با اقلیم سرد و کوهستانی دانست .

نهال آلبالو برای کاشت در مناطق مختلف ایران


نهال آلبالو مجارستانی 


نهال آلبالو مجارستانی یکی دیگر از ارقام نهال واردتی به کشور است که بسیار با کیفیت و سازگار با مناطق مختلف ایران می باشد .این رقم از نهال آلبالو دارای میوه های درشت و گوشتی بوده که دارای مزه ای ترش و شیرین هستند .
نهال آلبالو مجارستانی سازگاری بالایی با عمده مناطق آب و هوایی دارد اما در مناطق با آب و هوای سرد و کوهستانی می تواند عملکرد مطلوب تری از خود نشان دهد.
باردهی نهال البالو مجارستانی از سال سوم شروع شده و در سال هفتم به مرحله اقتصادی میرسد این باردهی تا 30 سال ادامه دارد و میزان آن در اوج محصول دهی  به سالانه 40 تن محصول در واحد هکتار خواهد رسید .
یکی از بارز ترین ویژگی های نهال آلبالو مجارستانی مقاومت بالای آن به بیماری ها و آفات است که باعث می شود نهال ما با کمترین هزینه تا پایان عمر سالم و سبز بماند .


عوامل وابسته برای خرید بهترین رقم نهال آلبالو 


با رعایت و توجه به چند نکته ساده اما کلیدی می توانید بهترین رقم نهال را در هنگام خرید انتخاب کنید،این موارد عبارتند از:
1.در هنگام خرید نهال آلبالو، کارشناس نهالستان مربوطه را از تمام شرایط اقلیمی منطقه مورد نظر برای کاشت مطلع کنید تا رقم متناسب را به شما معرفی کند.
2.از سلامت نهال مطمعن شوید،نهال خریداری شده نباید هیچ گونه زخم یا خراشیدگی در بدنه یا ریشه داشته باشد ،همچنین باید تازه و ریشه ها و ساقه ها آبدار باشند.
4.سعی کنید نهال های بزرگ انتخاب نکنید نهال های کوچک قدرت بیشتری برای همگامسازی و تطابق خود با محل جدید کاشت دارند ، بهترین سن نهال برای خرید 2 تا 3 سالگی آن است.
5.خرید نهال را از نهالستان های انجام دهید که خود دارای خزانه و آزمایشگاه گیاه پزشکی هستند این گونه نهالستان ها نه تنها نهال های تازه تر و سالم تری برای عرضه دارند، بلکه شما می توانید نهال را با قیمت مناسب تر و با تضمین از آنها خریداری کنید. برای مطالعه بیشتر در مورد ارقام درخت آلبالو به بخش نهال آلبالو مراجعه کنید و بعدا اقدام به خرید نهال آلبالو کنید.